Connect with us

Κοινωνία

Ο διαγωνισμός για τον ιδιώτη του Μετρό Θεσσαλονίκης και το μέλλον του Μετρό της Αθήνας

Μόλις μία πενταετία έχει περάσει από τότε που η ΣΤΑ.ΣΥ., η εταιρεία λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς της Αθήνας, προσπαθούσε να κάνει βήματα εξωστρέφειας συμμετέχοντας μέσω κοινοπραξιών σε διαγωνισμούς για την κατασκευή και λειτουργία γραμμών Τραμ αρχικά στην Ιερουσαλήμ και στη συνέχεια στο Τελ Αβίβ.

Σήμερα, η εταιρεία ακόμα και αν το επιθυμούσε δεν θα μπορούσε να συμμετάσχει στο διαγωνισμό που μόλις προκηρύχθηκε για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, αφού προφανής στόχος της κυβέρνησης είναι αυτός να ανατεθεί σε μεγάλο «παίκτη» από το εξωτερικό. Όπως προκύπτει από τους όρους του διαγωνισμού Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ο ανάδοχος της 11ετούς σύμβασης εκτιμώμενης αξίας 292 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ πρέπει να είναι εταιρεία με τουλάχιστον 3ετή εμπειρία στην λειτουργία πλήρως αυτοματοποιημένων γραμμών Μετρό. Τέτοια εμπειρία δεν υπάρχει στην Αθήνα, όπου το πιθανέστερο σενάριο είναι ότι οι εργαζόμενοι της ΣΤΑ.ΣΥ. θα εκπαιδευτούν από τον κατασκευαστή του έργου για την αυτοματοποιημένη λειτουργία της γραμμής 4.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες με την απαιτούμενη εμπειρία, οι οποίες μάλιστα αναλαμβάνουν τη λειτουργία γραμμών και σε άλλες χώρες, είναι γνωστές και μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού. Φυσικά, η όποια πολυεθνική θα αναλάβει το έργο, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει και τοπικούς υπεργολάβους τουλάχιστον όσον αφορά  λειτουργίες όπως η καθαριότητα και η ασφάλεια, χωρίς φυσικά να αποκλείεται και συνεργασία με ελληνικές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα που έχουν εμπειρία κυρίως από το σιδηρόδρομο.

Η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να επηρεάσει το Μετρό της Αθήνας και μέσω της στελέχωσής του. Στα τεύχη του διαγωνισμού αναφέρονται με λεπτομέρειες τα προφίλ των στελεχών της ανώτατης διοίκησης του Μετρό, με την πλειοψηφία αυτών να έχουν ως προαπαιτούμενο την (3ετή ως 15ετή) εμπειρία στον σιδηρόδρομο, και δη στον αστικό σιδηρόδρομο. Έτσι, η εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση του Μετρό Θεσσαλονίκης είτε θα κληθεί να φέρει στελέχη από το εξωτερικό, είτε θα επιχειρήσει να προσεγγίσει στελέχη από την Αθήνα με προφανές δέλεαρ τις οικονομικές απολαβές.

Οι ασφυκτικές προθεσμίες για τη λειτουργία του έργου (οι οποίες μάλιστα αποκλείουν στα χαρτιά τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης ως τα τέλη του 2023 όπως επιμένει η κυβέρνηση), κάνουν πιθανή και την μετακίνηση και άλλων εργαζόμενων, με εμπειρία στο Μετρό, από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη, αντί για την εκπαίδευση νεοπροσληφθέντων χωρίς καμία εμπειρία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την Αθήνα.

Σε κάθε περίπτωση, από το βαθμό της επιτυχίας του εγχειρήματος παραχώρησης σε ιδιώτη του Μετρό Θεσσαλονίκης, θα εξαρτηθούν πολλά και για το μακροπρόθεσμο μέλλον του Μετρό της Αθήνας.

Πηγή: athenstransport.com

Advertisement

Must See

More in Κοινωνία